środa, 3 czerwca 2020

Reported speech

Dziś zajmiemy się ostatnim z dużych zagadnień gramatycznych- mowa zależną. Nie jest to łatwe zagadnienie, trzeba bowiem umieć dobrze stosować czasy gramatyczne.


Topic: Reported speech- mowa zależna.

Co to jest mowa zależna? 
Otóż możemy czasem kogoś wprost zacytować
np. Tomek powiedział  "Mam 2 siostry". Jest to wówczas mowa niezależna.

Natomiast często modyfikujemy czyjąś wypowiedź i nie przytaczamy jej dosłownie tylko powiemy:
Tomek powiedział, że ma 2 siostry.  Jest to tzw. mowa zależna (reported speech).

W języku angielskim podczas stosowania mowy zależnej występuje zjawisko następstwa czasów (zmiany czasów)  oraz zmieniają się zgodnie z zasadami logiki zaimki i niektóre określenia czasowe.

Popatrzcie na stronę  94  w podręczniku:


Widzicie zatem w jaki sposób zmieniają się czasy.  Tak jak już napisałem, 
zmieniają się także wyrażenia czasowe.



Teraz obejrzyjcie poniższy filmik:


Następnie wykonajcie ćwiczenia 1 i 2 ze strony 88 w podręczniku.

 Na koniec 2 krótkie zadania egzaminacyjne:







Odpowiedzi

Exercise 1
1 wanted
2 were working
3 hadn’t expected
4 was going to
5 had made
6 hoped; would

Exercise 2
1 had been
2 was visiting
3 was
4 was going to
5 would


zadania egzaminacyjne

2. 
1. What's wrong? / What happened/ Whtat's the matter?
2. should talk/ should tell
3. Do you think 

3. 1 C 2 B


Raz jeszcze o mowie zależnej inny filmik  jeśli ktoś chce obejrzeć.




















Odpowiedzi do zadań z poprzedniej lekcji



1/74
1 D
2 B
3 E
4 C

2/74
1C
2 E
3 A
4 B

3/74
11948
2 World War II / the Second World War
3 Rome
4 400


Zadania dodatkowe

 1 B 2 C 3 B

 1 classroom 3 behind 2 first/front 4 left

wtorek, 2 czerwca 2020

Zadania typu egzaminacyjnego.


Dzisiaj naszym celem będzie dalsze szlifowanie formy przed egzaminem.  Będziemy ćwiczyć umiejętność czytania i słuchania ze zrozumieniem. W tym celu wykorzystamy nasz Workbook
na stronie 74. Prawidłowe odpowiedzi podam jutro.

Topic: Exam practice U7. 


Otwórzcie ćwiczenia na stronie 74 i popatrzcie na zadanie nr 1.


https://sp1trzemeszno-my.sharepoint.com/:u:/g/personal/maciejadamski_sp1trzemeszno_pl/EfSehCidYDtNvalQDV-VpqkBS5jnDlKH_JDEdk4FYrQ5FA?e=ipmhje

Następnie wykonajcie ćwiczenia 2 i 3.

Osób, które pracują szybciej  lub chętnych jeszcze trochę poćwiczyć poniżej 2 zadania.


Dla każdej z opisanych sytuacji (1–3) wybierz właściwą reakcję. Zakreśl literę A, B albo C. 

1 Twoja koleżanka nie zdała egzaminu z matematyki i jest bardzo smutna. Co powiesz, aby ją pocieszyć?
A That’s too bad. You probably won’t pass the class.
B Don’t worry. You just need to study harder and do great next time.
C That’s terrible. You should have studied your notes.

 2 Zamierzasz wybrać się gdzieś z najlepszą koleżanką. Jak ją zapytasz, czy chce pójść do nowego centrum handlowego?
A Do you like the new shopping centre in the town centre?
B Where do you usually go shopping?
C Do you want to go to the new shopping centre?


3 Twój kolega powiedział Ci, że jest nękany w szkole przez innych uczniów. Co mu doradzisz?
A That’s terrible. You shouldn’t do that.
B You need to tell your teacher immediately.
C Be more careful and see that it doesn’t happen again.





Odpowiedzi do zadań ze środy


Exercise 2
1 got
2 scored a goal
3 coached
4 set
5 drew
6 lost

Exercise 3
1 take up
2 break
3 televise
4 win
5 support

czwartek, 28 maja 2020

odpowiedzi do zadań ze str. 73.

5
1 B
2 A
3 B
4 C
5 A

6
1were you going
2 can’t be
3 would buy
4 must be
5 I had left

7
1 have you done
2 I read it
3 would/’d rather ride
4 since he started
5 more important than / as important as

Passive voice.


Dzisiejsza lekcja poświęcona będzie zagadnieniu gramatycznemu jakim jest strona bierna. O stronie biernej mówiliśmy jeszcze w czasie, gdy chodziliśmy do szkoły.  dzisiaj przypomnienie.

Najpierw odpowiedź na pytanie z wczorajszej lekcji- zad. 4 - tennis.


Topic: Passive voice - strona bierna. 


Otwórzcie najpierw podręcznik na str. 84.

Czy pamiętacie co to jest strona bierna?

Najprościej mówiąc to jest konstrukcja  mówiąca, że coś zostało wykonane/ zrobione 
np. Dom został zbudowany/ Zadanie zostało przepisane. 

Mamy też stronę czynną, wówczas mówimy, że koś coś robi/ zrobił
 np. Tom zbudował dom./ Krysia przepisała zadanie. 

Strona bierna w j. angielskim to zawsze:

 czasownik  to be + III forma czasownika
problem polega na tym, ze w zależności od czasu mamy różne "to be"

dziś zwrócimy uwagę na 3 czasy i wyrażenie be going to
Zapoznajcie się z informacja ze strony  84 i przepiszcie tabelkę do zeszytu:

CZAS
STRONA BIERNA
PRZYKŁAD
Present Simple
am/are/is  + III  f. czasownika
Dinner is cooked every day.
Past Simple
was/were + III f. czasownika
Dinner was cooked yesterday.
Future Simple
 Will+ be+ III f. czasownika
Dinner will be cooked.
Be going to
 am/are is + to be+ III f. czasownika
Dinner is going to be cooked


Zastosowanie:

  • gdy chcemy podkreślić ważność czynności, a nie wykonawcy
  • gdy nie wiemy, kto wykonał dana czynność
  • do opisywania procesów

By powiedzieć, kto jest wykonawca czynności używamy przyimka "by"
np. America was discovered by Columbus.  (Ameryka została odkryta przez Kolumba).

Aby to poćwiczyć wykonajcie  zadania 3, 4 i 5 ze strony 85 w podręczniku.

Zbliża się czas egzaminu, dodam Wam jeszcze 2 zadania powtórzeniowe. Mam nadzieję, że nie jest to zbyt wiele- następny angielski dopiero we wtorek, więc nie trzeba od razu wszystkiego wykonywać.  Otwórzcie ćwiczenia na str. 73 wykonajcie zadania 5, 6 i 7. Odpowiedzi podam w następnym poście, który umieszczę na blogu dziś pod wieczór. 
Poniżej tylko odpowiedzi do zadań ze strony 85.




Exercise 3
1 The marathon was won by a Portuguese runner.
2 The winning goal was scored by Ramos.
3 Cricket is played by a lot of people in India.
4 My birthday party is always organised by my brother and sister.
5 These football boots were designed by my friend.

Exercise 4
1 Our new school won’t / will not be finished by next year.
2 The next World Cup is going to be played in Russia.
3 I think the final will be won by Rafael Nadal.
4 Our car isn’t going to be repaired until next week.
5 Our team won’t / will not be beaten in this tournament.

Exercise 5
1 played
2 scored by
3 won
4 did Nadal beat













środa, 27 maja 2020

Sporting life.

Dzisiejsza lekcja będzie poświęcona słownictwu związanemu ze sportem.


Topic: Sporting life.

Open your books at page 76, please.

Popatrzcie na słówka, posłuchajcie nagrania i powtórzcie je.


https://sp1trzemeszno-my.sharepoint.com/:u:/g/personal/maciejadamski_sp1trzemeszno_pl/EdCEtWUPxxhLoENT9-VHg4sB7V7pOlAVCg78EpflTsPDWw?e=hhI6lC

Zapiszcie słówka w zeszytach:
Poćwiczcie słówka na quizlecie:



Następnie wykonajcie zadania nr 2 i 3 ze str. 76, których rozwiązania proszę przesłać  
(na zaliczenie, bez oceny). Termin do przyszłego poniedziałku. 



Na koniec posłuchajcie nagrania z zadania nr 4. 
Which sport does Oliver want to take up?- Jaki sport chce Olivier zacząć uprawiać? 
Odpowiedź podam jutro.