Dziś zajmiemy się ostatnim z dużych zagadnień gramatycznych- mowa zależną. Nie jest to łatwe zagadnienie, trzeba bowiem umieć dobrze stosować czasy gramatyczne.
Topic: Reported speech- mowa zależna.
Co to jest mowa zależna?
Otóż możemy czasem kogoś wprost zacytować
np. Tomek powiedział "Mam 2 siostry". Jest to wówczas mowa niezależna.
Natomiast często modyfikujemy czyjąś wypowiedź i nie przytaczamy jej dosłownie tylko powiemy:
Tomek powiedział, że ma 2 siostry. Jest to tzw. mowa zależna (reported speech).
W języku angielskim podczas stosowania mowy zależnej występuje zjawisko następstwa czasów (zmiany czasów) oraz zmieniają się zgodnie z zasadami logiki zaimki i niektóre określenia czasowe.
Popatrzcie na stronę 94 w podręczniku:
Widzicie zatem w jaki sposób zmieniają się czasy. Tak jak już napisałem,
zmieniają się także wyrażenia czasowe.
Teraz obejrzyjcie poniższy filmik:
Następnie wykonajcie ćwiczenia 1 i 2 ze strony 88 w podręczniku.
Na koniec 2 krótkie zadania egzaminacyjne:
Odpowiedzi
Exercise 1 1 wanted 2 were working 3 hadn’t expected 4 was going to 5 had made 6 hoped; would Exercise 2 1 had been 2 was visiting 3 was 4 was going to 5 would zadania egzaminacyjne 2. 1. What's wrong? / What happened/ Whtat's the matter? 2. should talk/ should tell 3. Do you think 3. 1 C 2 B
Raz jeszcze o mowie zależnej inny filmik jeśli ktoś chce obejrzeć.
Dzisiaj naszym celem będzie dalsze szlifowanie formy przed egzaminem. Będziemy ćwiczyć umiejętność czytania i słuchania ze zrozumieniem. W tym celu wykorzystamy nasz Workbook
na stronie 74. Prawidłowe odpowiedzi podam jutro.
Topic: Exam practice U7.
Otwórzcie ćwiczenia na stronie 74 i popatrzcie na zadanie nr 1.
Osób, które pracują szybciej lub chętnych jeszcze trochę poćwiczyć poniżej 2 zadania.
Dla każdej z opisanych sytuacji (1–3) wybierz właściwą reakcję. Zakreśl literę A, B
albo C.
1 Twoja koleżanka nie zdała egzaminu z matematyki i jest bardzo smutna. Co powiesz, aby ją pocieszyć?
A That’s too bad. You probably won’t pass the class.
B Don’t worry. You just need to study harder and do great next time.
C That’s terrible. You should have studied your notes.
2 Zamierzasz wybrać się gdzieś z najlepszą koleżanką. Jak ją zapytasz, czy chce pójść do nowego centrum
handlowego?
A Do you like the new shopping centre in the town centre?
B Where do you usually go shopping?
C Do you want to go to the new shopping centre?
3 Twój kolega powiedział Ci, że jest nękany w szkole przez innych uczniów. Co mu doradzisz?
A That’s terrible. You shouldn’t do that.
B You need to tell your teacher immediately.
C Be more careful and see that it doesn’t happen again.
Dzisiejsza lekcja poświęcona będzie zagadnieniu gramatycznemu jakim jest strona bierna. O stronie biernej mówiliśmy jeszcze w czasie, gdy chodziliśmy do szkoły. dzisiaj przypomnienie.
Najpierw odpowiedź na pytanie z wczorajszej lekcji- zad. 4 - tennis.
Topic: Passive voice - strona bierna.
Otwórzcie najpierw podręcznik na str. 84.
Czy pamiętacie co to jest strona bierna?
Najprościej mówiąc to jest konstrukcja mówiąca, że coś zostało wykonane/ zrobione
np. Dom został zbudowany/ Zadanie zostało przepisane.
Mamy też stronę czynną, wówczas mówimy, że koś coś robi/ zrobił
np. Tom zbudował dom./ Krysia przepisała zadanie.
Strona bierna w j. angielskim to zawsze:
czasownik to be + III forma czasownika
problem polega na tym, ze w zależności od czasu mamy różne "to be"
dziś zwrócimy uwagę na 3 czasy i wyrażenie be going to
Zapoznajcie się z informacja ze strony 84 i przepiszcie tabelkę do zeszytu:
CZAS
STRONA BIERNA
PRZYKŁAD
Present Simple
am/are/is + III f. czasownika
Dinner is cooked every day.
Past Simple
was/were + III f. czasownika
Dinner was
cooked yesterday.
Future Simple
Will+ be+ III f. czasownika
Dinner will
be cooked.
Be going
to
am/are is + to be+ III f. czasownika
Dinner is
going to be cooked
Zastosowanie:
gdy chcemy podkreślić ważność czynności, a nie wykonawcy
gdy nie wiemy, kto wykonał dana czynność
do opisywania procesów
By powiedzieć, kto jest wykonawca czynności używamy przyimka "by"
np. America was discovered by Columbus. (Ameryka została odkryta przez Kolumba).
Aby to poćwiczyć wykonajcie zadania 3, 4 i 5 ze strony 85 w podręczniku.
Zbliża się czas egzaminu, dodam Wam jeszcze 2 zadania powtórzeniowe. Mam nadzieję, że nie jest to zbyt wiele- następny angielski dopiero we wtorek, więc nie trzeba od razu wszystkiego wykonywać. Otwórzcie ćwiczenia na str. 73 wykonajcie zadania 5, 6 i 7. Odpowiedzi podam w następnym poście, który umieszczę na blogu dziś pod wieczór.
Poniżej tylko odpowiedzi do zadań ze strony 85.
Exercise 3 1 The marathon was won by a Portuguese runner. 2 The winning goal was scored by Ramos. 3 Cricket is played by a lot of people in India. 4 My birthday party is always organised by my brother and sister. 5 These football boots were designed by my friend. Exercise 4 1 Our new school won’t / will not be finished by next year. 2 The next World Cup is going to be played in Russia. 3 I think the final will be won by Rafael Nadal. 4 Our car isn’t going to be repaired until next week. 5 Our team won’t / will not be beaten in this tournament. Exercise 5 1 played 2 scored by 3 won 4 did Nadal beat